ADAM (1.27)

 

Administriranje uporabniških pravic za aplikacije v spletnem operacijskem okolju 3iOS

 

 

Kazalo vsebine

1. Kaj je Adam?

2. Kaj določamo z ADAM-om?

2.1 Vrste uporabnikov (uporabniških računov)

2.2 Vloge (ang.: "Role")

2.3 Področja dela/uradi/oddelki/

2.4 Delovna mesta (za področje dela/v uradu/v oddelku)

2.5 Uporabniki

2.6 Pristopna gesla

2.7 Upravljanje uporabniških dovoljenj nad aplikacijami

2.8 Dodeljevanje in upravljanje z ACL listami (Access Control List)

2.9 Brisanje uporabniških računov

3. ADAM in uporabniški vmesnik

4. ADAM in revizijske sledi

 

Zgodovina različic:

 

Različica

Datum

Sprememba

1.0

26. 08. 2014

Prva izdaja navodila

2.0

21. 12. 2016

Revizija za ETZ

3.0

16. 03. 2018

Dodana tč. d) v poglavje 3 ADAM in uporabniški vmesnik zaradi nove funkcionalnosti: časovna omejitev dostopa do posameznih možnosti oz. funkcij (do datuma ali po datumu)

 

 

1. Kaj je Adam?

Vse spletne aplikacije in zaledne storitve podjetja 3 PORT, se izvajajo v našem spletnem operacijskem okolju 3iOS ("3 PORT-ov internetni operacijski sistem").

ADAM je skupina krmilnih tabel za centralno upravljanje uporabniških dostopov in določanje nivojev  pravic za delo s posameznimi spletnimi aplikacijami znotraj sistema 3iOS in z dokumenti znotraj posameznih aplikacij.

Parametre v krmilnih tabelah na bazi nastavlja izvajalec (Sistemski administrator), glede na zahteve in potrebe naročnika.  

Za nastavljanje tistih krmilnih parametrov,  ki jih lahko izvaja tudi pooblaščeni administrator na strani naročnika (Uporabniški administrator) pa je nad sistemom tabel ADAM zgrajen grafični vmesnik.

Grafični vmesnik lahko živi v okolju 3iOS kot samostojna aplikacija, najpogosteje pa je kar integriran v dokumentni sistem VOPI.

Kdo bo dostopal (UserAdmin) do grafičnega vmesnika in kako bo ta integriran določimo tudi z ADAM-om.

2. Kaj določamo z ADAM-om?

2.1 Vrste uporabnikov (uporabniških računov)

2.2  Vloge (ang.: "Role")

Ločimo:

  1. 1."Aplikativne vloge" – so različne funkcije, ki so programsko podprte v posamezni aplikaciji in jih lahko vsako posebej aktiviramo ali de-aktiviramo in to lahko dela tudi uporabnik z ustrezno rolo 

  2. 2."Uporabniške vloge"  – so ena ali več aplikativnih vlog združenih v eno funkcionalno celoto oz. skupino, ki ustreza določenemu "delovnemu mestu". Skupine so lahko gnezdene v poljubno mnogo vozlišč. 

  3. 3."Sistemske vloge" - nastavljamo jih kot ponudnik sistema za pravilno delovanje sistema (npr. Rola za dodeljevanje rol) in niso na voljo uporabnikom sistema  

Aplikativne vloge so določene za vsako aplikacijo posebej in se implementirajo že v fazi razvoja. Pri razvoju aplikacije za 3iOS  projektant IS predpiše posamezne vloge, ki jih mora aplikacija podpirati glede na računalniško podporo procesom in vsebino dela z aplikacijo.  

Sistemski administrator za vsako novo aplikacijo vpiše aplikativne vloge v krmilno tabelo sistema ADAM. Prav tako lahko več aplikativnih vlog združuje v skupine oz. "Uporabniške vloge". Te vloge se lahko drevesno vejajo v poljubno globino podskupin glede skupne lastnosti (npr. VOPI/Glavna pisarna, VOPI/Referenti).

Uporabniški administrator lahko posameznemu uporabniku aplikacije vklopi ali izklopi poljubne uporabniške vloge. Pri tem posameznih aplikativnih vlog znotraj uporabniške skupine ne more spreminjati.

Seznam vseh podprtih vlog je dostopen

2.3 Področja dela/uradi/oddelki/

Področje dela tu imenujemo "Urad". Določa jih Uporabniški administrator,  skladno s signirnim načrtom organizacije.

Za vsako področje/urad/oddelek se avtomatično tvori tudi predstojnik ter tajništvo.

2.4 Delovna mesta (za področje dela/v uradu/v oddelku)

2.5 Uporabniki

2.6 Pristopna gesla

Gesla avtomatično določa ADAM in so ostalim uporabnikom nedostopna. Postopek določitve gesla sproži uporabnik ob prvi prijavi z akcijo v 3iOS-u "Pozabil sem geslo"

Z vpisom e-pošte ADAM izvede kontrolo na obstoj uporabnika v ADAM-u. Če je v ADAM-u določen uporabnik ali več uporabnikov z vpisanim e-naslovom, bo na navedeni naslov poslal e-pošto z navedenimi vsemi uporabniškimi imeni, gesli in uradi.

Če vpiše naslov, ki ni določen pri nobenem uporabniku, bo uporabnik dobil obvestilo, da uporabnik ne obstaja. V tem primeru se mora obrniti na Uporabniškega administratorja, da ga najprej evidentira v ADAM-a. .  

Če vpiše tuj naslov, ki obstaja v ADAM-u, bo drugemu uporabniku resetiral geslo in ta bo tudi prejel obvestilo o novem geslu. ADAM beleži IP iz katerega je bil zahtevek poslan.

2.7 Upravljanje uporabniških dovoljenj nad aplikacijami

2.8 Dodeljevanje in upravljanje z ACL listami (Access Control List)

Dodeljevanje pravic se izvaja z Access Control Listami (ACL).

ACL lista je struktura, s katero sistemski administrator predpiše pravice dostopa do dokumenta ali skupine dokumentov za uporabnike na določenem delovnem mestu oz. za uporabnike iz urada.

ACL lista se lahko nanaša  na uporabnika, stanje dokumenta ali zadeve, določeni deli načrta razvrščanja gradiva, oddelek, skupino uporabnikov.

Privzeto je, da noben uporabnik nima pravic dostopa. Z ACL listo se pravice dodeljujejo in sicer:

Seznam tipov ACL-jev

NAME

DESCRIPTION

allowed

Določa vrednost dovoljenega dostopa

maxAllowed

Določa maksimalno vrednost dovoljenega dostopa (if allowed > maxAllowed then maxAllowed)

 

 

Legenda uporabljenih Entity-jev

NAME

DESCRIPTION

Company.main

Root element v drevesu organizacijske sheme (ACL-ji na tem nivoju veljajo za vse uporabnike v shemi)

[creator]

Izdelovalec dokumenta

[dist.main]

Entiteta v vlogi GLPI

[odgovoren]

Trenutni nosilec edit pravice

[pošiljatelj]

Predhodni odgovoren

[prejemnik]

Naslednji odgovoren

[any]

Obstoječe entitete na dokumentu

 

 

Legenda vrednosti ACL-jev

VALUE

MODE

MAPA

DOKUMENT

11

VIEW

Atributni podatki mape (brez seznamov)

n/a

12

VIEW

+ seznami (stranke, parcele, dokumenti) sumarno

n/a

13

VIEW

+ seznami detaljno (brez slik dokumentov)

Atributni podatki dokumenta (brez slike)

14

VIEW

+ slike dokumentov

+ slika dokumenta

21

EDIT

Phase

Phase

22

EDIT

+ atributni podatki + slika dokumenta + dodajanje ACL-jev

+ atributni podatki + slika + dodajanje ACL-jev

 

 

Legenda uporabljenih Rol

NAME

DESCRIPTION

leader.main

Rola uporabnikov v vodstvu organizacije (župan, direktor, ...)

VPP.view_all_documents

Celoten vpogled v vse dokumente v sistemu VPP

 

 
 

2.9 Brisanje uporabniških računov

Poteka v dveh korakih:

3. ADAM in uporabniški vmesnik

Nekatere funkcionalnosti ADAMa so dostopne tudi preko uporabniškega vmesnika, ki je vgrajen v drevo objektov aplikacije VOPI z imenom vozlišča "Uporabniki":

 

Vmesnik je namenjen vsem uporabnikom za pregledovanje uporabnikov in delovnih mest (signirni znakov). Pooblastila za urejanje podatkov se dodelijo preko ADAM-a osebi, ki je imenovana za  uporabniškega administratorja.  Največkrat je to uporabnik s pooblastili VOPI/GLPI - Vodja glavne pisarne.

Uporabniški administrator lahko preko vmesnika izvaja naslednje akcije:

a) nastavljanje osnovnih podatkov (delovno mesto –  signirni znak ter oseba, ki zaseda to DM):

 
 

b) določanje pravic dostopov do posameznih delov/funkcionalnosti aplikacije  temu uporabniku na tem delovnem mestu(delo s podatki):

 

c) določanje pravic izvajanja akcij nad podatki v bazi:

 

d) omejitev dostopa do posameznih možnosti oz. funkcij do določenega datuma ali po         določenem datumu:

 

4. ADAM in revizijske sledi

ADAM prav tako beleži, uporabniški vmesnik pa  prikazuje revizijsko sled dela s podatki v ADAM-u (Glej na predhodni sliki rubriko "Zadnja sprememba").

Revizijska sled se vodi na več nivojih:

 

3 PORT Koper

ADAM navodilo v.3.0

operativa@3-port.si

16.03.2018